همانطور که اشاره کردیم گیربکس اتومبیل از قطعات مختلفی تشکیل شده است که این قطعات در کنار یکدیگر موجبات حرکت خودرو را فراهم میکنند. مهمترین قطعات گیربکس اتومبیل شامل قطعات زیر است:
محور کلاچ / شافت ورودی/ شافت محرک
محور کلاچ یکی از اصلیترین قطعات گیربکس اتومبیل محسوب میشود که انتقال دهنده نیروی موتور به محورها یا شافتهای دیگر است. ارتباط میان محور کلاچ با موتور خودرو از طریق کلاچ برقرار میشود و هنگامی که کلاچ اتومبیل درگیر است، محور کلاچ نیز میچرخد. محور کلاچ تنها دارای یک دنده ثابت است که با همان سرعت میل لنگ موتور میچرخد.
محور واسط / محور کمکی
محور واسط از دیگر قطعات گیربکس اتومبیل است که توسط چندین چرخ دنده به محور کلاچ و محور اصلی متصل میشود. چرخ دندههای محور واسط دارای اندازههای مختلفی هستند که میتوانند طیف گستردهای از گشتاور را تولید کنند. محور واسط نیز درست مانند محور کلاچ با سرعتهای مختلف اما ثابت میچرخد.
محور اصلی/ شافت خروجی
محور اصلی نیز یکی دیگر از مهمترین قطعات گیربکس اتومبیل است که با سرعتهای مختلف میچرخد و گشتاور مورد نیاز خودرو را تامین میکند. این محور دارای تعدادی چرخ دنده است که قطرهای متفاوتی دارند و حرکت آنها از طریق درگیر شدن با چرخ دندههای محور واسط امکان پذیر خواهد بود.
بیرینگ گیربکس/ یاتاقان
یاتاقان نیز از دیگر اجزا گیربکس اتومبیل است که میان میل لنگ و دسته پیستون قرار دارد و نقش آن پشتیبانی از قسمتهای دوار و کاهش اصطکاک است. محور اصلی و محور واسط گیربکس توسط یاتاقان پشتیبانی میشوند تا بتوانند حداکثر نیرو برای حرکت اتومبیل را تولید کنند.
چرخ دندهها
چرخ دندهها نیز یکی دیگر از مهمترین قطعات گیربکس اتومبیل هستند که برای انتقال نیرو از یک شافت به شافت دیگر مورد استفاده قرار میگیرند. میزان گشتاور منتقل شده از طریق چرخ دندهها به تعداد دندانهها و اندازه چرخ دنده بستگی دارد. هرچه ضریب دنده بالاتر باشد، شتاب اتومبیل بیشتر و سرعت آن کمتر خواهد بود. تمامی چرخ دندهها به جز دندههای روی شافت اصلی، بر روی شافت مربوط خود قرار دارند.
دسته دنده
دسته دنده نیز بیرونیترین قطعه در سیستم گیربکس اتومبیل محسوب میشود که به صورت یک اهرم ساده طراحی شده و راننده با استفاده از آن میتواند دنده خودرو را تعویض کند. سیستم تعویض دستی دنده توسط دسته دنده در اتومبیلهایی که دارای سیستم گیربکس اتوماتیک هستند به صورت کامل حذف شده و عملیات تعویض دنده به صورت اتوماتیک انجام میشود. اما در سیستم گیربکسهای غیراتوماتیک، راننده باید با استفاده از دسته دنده و فشردن پدال کلاچ به صورت دستی، دنده را تعویض کند.
عملکرد قطعات گیربکس اتومبیل به یکدیگر وابسته است و این قطعات به صورت زنجیروار عمل میکنند. یعنی اجزای مختلف گیربکس مکمل هم هستند و وجود هرگونه مشکل و یا نقص فنی در هر قطعه موجب اختلال در عملکرد سایر اجزای آن خواهد شد. بنابراین باید همیشه از سلامت قطعات سیستم گیربکس اتومبیل خود اطمینان حاصل کرده و مرتبا آنها را چک نمایید.